La data de 20-21 martie 2021, în cadrul facultăţii Biologie şi chimie a
Universităţii de Stat din Tiraspol (cu sediul la Chişinău) a avut loc a VIII-a ediție
a Conferinței ştiinţifico-practice cu
participare internaţională „Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă”.
Evenimentul desfăşurat a oferit o platformă largă pentru diseminarea experiențelor
acumulate de cadrele didactice, cercetători, specialişti în Ştiinţe ale
educaţiei, Ştiinţe ale naturii (Biologie, Chimie, Geografie, Fizică) şi
fortificării relaţiilor de parteneriat între instituţiile de învăţământ
superior şi general, precum și institutele de cercetare.
Conferința a avut drept scop de a crea o platformă de discuţie pentru
promovarea celor mai performante tehnologii educaționale, rezultate ale
cercetărilor științifice, susținerea ideilor inovative și a tinerelor talente
în domeniu.
În cadrul conferinței a fost
organizat concursul "Tânărul cercetător", unde au fost
prezentate rezultatele proiectelor
de cercetare ale elevilor în echipele de cercetare. O atenţie
deosebită s-a acordat educaţiei STE(A)M. Cele mai bune proiecte au fost
apreciate cu diverse distincții (cupe, medalii).
La Conferință
au fost înregistrați peste 300 de participanți din toată republica, dar şi de
peste Prut – fapt care indică la relevanţa acestui eveniment. Au fost
prezentate comunicări în baza experienţei didactice, rapoarte ştiinţifice în
baza cercetărilor realizate, care au fost abordate în ședința în plen și cele 2
secții: Cercetări actuale în biologie și
didactica biologiei; Cercetări actuale în chimie și didactica chimiei. Materialele
conferinței sunt reflectate în 2 volume, care cuprind peste 700 de pagini,
fiind disponibile în varianta electronică pe site-ul UST, www.ust.md.
În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:
- concentrarea
eforturilor asupra edificării unui sistem de învățământ pregătit pentru
provocărilr viitorului, care presupune un sistem ce nu este doar mai viguros şi
mai bine echipat pentru a face faţă potenţialelor crize noi, dar şi mai
flexibil, oferind astfel o gamă mai largă de modalităţi şi tehnologii
alternative de învăţare pentru toţi elevii, astfel încât studiile să aibă loc
în medii sigure, cu sprijin corespunzător pentru învăţarea şi bunăstarea lor;
- este necesar a crea condiții pentru o
autonomie ştiinţifică investigaţională prin implicarea frecventă a elevilor în
abordări tematice transdisciplinate de tip proiecte STEM – prin desfăşurarea
unor proiecte de cercetare ştiinţifică, ca finalitate a procesului de
învăţământ, ce trebuie să se regăsească în profilul absolventului din ciclul
liceal, deoarece asigură dezvoltarea autodidactă în cadrul educaţiei permanente,
inserţia în câmpul muncii, implicarea în rezolvarea problemelor cotidiene,
ştiinţifice, globale ale omenirii, în calitate de cetăţean investigator activ;
-
asigurarea caracterului integral al procesului educaţional prin abordare inter-
şi transdisciplinară (inclusiv în baza concepţiei STEM);
-
afirmarea spiritului autodidact în activităţile de cercetare;
-
dinamica pozitivă a motivaţiei pentru dezvoltarea competenţelor
investigaţionale și a competenței antreprenoriale;
- avansarea
unor teme atractive de cercetări teoretico-aplicative cu caracter
interdisciplinar pronunţat, orientate spre realizarea unor obiective cu impact socio-economic evident;
- antrenarea în proiecte de
cercetare şi validarea autonomiei cognitive a tineretului studios;
- asigurarea condițiilor
materiale (echipament, ustensile, reagenţi etc.) la toate treptele sistemului
educaţional este un factor determinant pentru realizarea cercetărilor de
valoare.
Deși a avut loc în format online,
Conferința ştiinţifico-practică cu participare
internațională „Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă” și-a
atins scopul, fapt confirmat de aprecierile participanților din instituțiile de
învățământ și de cercetare din țară și de peste hotare. Participanții la
conferință și-au manifestat satisfacția pentru nivelul desfășurării
evenimentului și au solicitat continuarea organizării acestei conferințe de
către Facultatea Biologie și chimie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.