miercuri, 24 martie 2021

REZOLUŢIA Conferinţei ştiinţifico-practice cu participare internațională „INSTRUIRE PRIN CERCETARE PENTRU O SOCIETATE PROSPERĂ” organizată la 20-21 martie 2021 în cadrul facultăţii Biologie și chimie, Universitatea de Stat din Tiraspol

 

La data de 20-21 martie 2021, în cadrul facultăţii Biologie şi chimie a Universităţii de Stat din Tiraspol (cu sediul la Chişinău) a avut loc a VIII-a ediție a Conferinței ştiinţifico-practice cu participare internaţională „Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă”. Evenimentul desfăşurat a oferit o platformă largă pentru diseminarea experiențelor acumulate de cadrele didactice, cercetători, specialişti în Ştiinţe ale educaţiei, Ştiinţe ale naturii (Biologie, Chimie, Geografie, Fizică) şi fortificării relaţiilor de parteneriat între instituţiile de învăţământ superior şi general, precum și institutele de cercetare.

Conferința a avut drept scop de a crea o platformă de discuţie pentru promovarea celor mai performante tehnologii educaționale, rezultate ale cercetărilor științifice, susținerea ideilor inovative și a tinerelor talente în domeniu.

În cadrul conferinței a fost organizat concursul "Tânărul cercetător", unde au fost prezentate rezultatele proiectelor de cercetare ale elevilor în echipele de cercetare. O atenţie deosebită s-a acordat educaţiei STE(A)M. Cele mai bune proiecte au fost apreciate cu diverse distincții (cupe, medalii).

La Conferință au fost înregistrați peste 300 de participanți din toată republica, dar şi de peste Prut – fapt care indică la relevanţa acestui eveniment. Au fost prezentate comunicări în baza experienţei didactice, rapoarte ştiinţifice în baza cercetărilor realizate, care au fost abordate în ședința în plen și cele 2 secții:  Cercetări actuale în biologie și didactica biologiei; Cercetări actuale în chimie și didactica chimiei. Materialele conferinței sunt reflectate în 2 volume, care cuprind peste 700 de pagini, fiind disponibile în varianta electronică pe site-ul UST, www.ust.md.

În urma dezbaterilor constructive s-a ajuns la următoarele concluzii:

- concentrarea eforturilor asupra edificării unui sistem de învățământ pregătit pentru provocărilr viitorului, care presupune un sistem ce nu este doar mai viguros şi mai bine echipat pentru a face faţă potenţialelor crize noi, dar şi mai flexibil, oferind astfel o gamă mai largă de modalităţi şi tehnologii alternative de învăţare pentru toţi elevii, astfel încât studiile să aibă loc în medii sigure, cu sprijin corespunzător pentru învăţarea şi bunăstarea lor;

- este necesar a crea condiții pentru o autonomie ştiinţifică investigaţională prin implicarea frecventă a elevilor în abordări tematice transdisciplinate de tip proiecte STEM – prin desfăşurarea unor proiecte de cercetare ştiinţifică, ca finalitate a procesului de învăţământ, ce trebuie să se regăsească în profilul absolventului din ciclul liceal, deoarece asigură dezvoltarea autodidactă în cadrul educaţiei permanente, inserţia în câmpul muncii, implicarea în rezolvarea problemelor cotidiene, ştiinţifice, globale ale omenirii, în calitate de cetăţean investigator activ;

- asigurarea caracterului integral al procesului educaţional prin abordare inter- şi transdisciplinară (inclusiv în baza concepţiei STEM);

- afirmarea spiritului autodidact în activităţile de cercetare;

- dinamica pozitivă a motivaţiei pentru dezvoltarea competenţelor investigaţionale și a competenței antreprenoriale;

- avansarea unor teme atractive de cercetări teoretico-aplicative cu caracter interdisciplinar pronunţat, orientate spre realizarea unor obiective cu impact socio-economic evident;

- antrenarea în proiecte de cercetare şi validarea autonomiei cognitive a tineretului studios;

- asigurarea condițiilor materiale (echipament, ustensile, reagenţi etc.) la toate treptele sistemului educaţional este un factor determinant pentru realizarea cercetărilor de valoare.

Deși a avut loc în format online, Conferința ştiinţifico-practică cu participare internațională „Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă” și-a atins scopul, fapt confirmat de aprecierile participanților din instituțiile de învățământ și de cercetare din țară și de peste hotare. Participanții la conferință și-au manifestat satisfacția pentru nivelul desfășurării evenimentului și au solicitat continuarea organizării acestei conferințe de către Facultatea Biologie și chimie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.